fbpx

Branding, czyli o kreacji silnej i rozpoznawalnej marki

Zastanawiałeś się kiedyś, co kryje się pod pojęciem branding? A może chciałbyś stworzyć własną markę, tylko nie wiesz, jak się do tego zabrać? Zapraszam Cię do zapoznania się z moim artykułem. Przedstawię w nim najważniejsze etapy budowania silnej i rozpoznawalnej marki. Pokażę, na co warto zwrócić uwagę na pierwszym etapie tworzenia produktu lub usługi. Tak więc, usiądź wygodnie i posłuchaj, co mam Ci do powiedzenia.

Definicja marki

Zacznijmy od definicji marki. Marka (z ang. brand) to nie tylko logo i identyfikacja wizualna, to również przemyślany wizerunek oraz spójna komunikacja. Marta Neumeier w swojej książce The Brand Gap świetnie podsumowała to, na czym polega istota marki. Według Neumeir: Marka to nie logo, identyfikacja wizualna czy produkt. Marka to bardzo personalne wyobrażenie i odczucie klientów/konsumentów dotyczące produktu, usługi czy firmy. Na markę składa się również to, co myślą o niej jej odbiorcy, jak ją postrzegają.

Definicja brandingu

Branding to inaczej budowanie świadomości marki. To takie kształtowanie komunikacji marki czy jej wizerunku, aby uzyskać zainteresowanie swoją marką, zaistnieć w świadomości klientów oraz, w efekcie, zyskać przewagę konkurencyjną. Ważne, abyś pamiętał, że na samym początku tworzenia marki musisz uzbroić się w cierpliwość i dać sobie czas na zaistnienie w świadomości swoich odbiorców. Dopiero, gdy przekonasz ich do siebie oraz sprawisz, że zaufają Twojej marce, będą wybierać Twój produkt spośród innych lub polecać go swoim znajomym. Nie da się od razu zbudować silnej i rozpoznawalnej marki. Branding to proces, który wymaga czasu. Powinien być dobrze przemyślany i zaplanowany.

Co trzeba wziąć pod uwagę na początku tworzenia marki?

Pierwszą i podstawową kwestią jest analiza zapotrzebowania na Twój produkt. Monitoruj fora dyskusyjne oraz wszystkie te miejsca, gdzie użytkownicy internetu piszą o swoich potrzebach. Badaj wyzwania, z jakimi mierzą się Twoi potencjalni klienci. Pomogą Ci w tym takie narzędzia, jak Google Trends, Buzzumo czy Brand24. Zbierz jak najwięcej informacji o grupie docelowej, zbadaj jej potrzeby, zastanów się, jak Twój produkt może im pomóc. Pamiętaj, że odbiorca chce znać realną korzyść z tego, że skorzysta z Twoich usług.

Możesz też stworzyć prorotyp i pokazać go swojej grupie docelowej. Wówczas sprawdzisz w praktyce czy jest funkcjonalny oraz uzyskać informacje zwrotną na temat swojego produktu. Zadbaj o to, żeby Twoja marka wyróżniała się na tle innych oraz była unikalna. Czasem może być to np. nowoczesny design Twoich ręcznie robionych kolczyków, wyjątkowa funkcjonalność robotów kuchennych, dłuższy okres gwarancji na nowoczesny krokomierz czy szybka i sprawna pomoc techniczna.

Przydatne może okazać się również stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej marki. Twoje logo na wizytówkach, banerach czy papierze firmowym powinno być zawsze takie samo. Ułatwia to pracę grafikom projektującym dla Ciebie materiały reklamowe, ale również sprawia, że odbiorcy łatwiej Cię zapamiętują.

Budowanie silnej i wpływowej marki wymaga czasu. Jednak, gdy stworzysz strategię i już na samym początku przemyślisz kluczowe kwestie, masz dużą szansę na sukces. Pamiętaj, że to Twój klient ma być w centrum. To jego potrzeby masz zaspokajać, jego problemy rozwiązywać. Patrząc na swój produkt lub usługę oczami klienta, jesteś w stanie dostrzec jego mocne i słabe strony. A stąd już tylko krok do stworzenia przedmiotu lub zaprojektowania usługi, która stanie się rozpoznawalną i silną marką.

red. Monika Iwaniuk

Dodaj komentarz