fbpx

Jak napisać tekst, który sprzedaje?

IMG_5762

Copywriting sprzedażowy rządzi się pewnymi zasadami. Najważniejsza z nich to przedstawienie produktu jako rozwiązania problemu czy zaspokojenia potrzeby Twojego klienta. Jednak, aby uzyskać taki efekt, musisz m. in. odpowiednio się przygotować, zebrać wszystkie niezbędne informacje o produkcie oraz doskonale poznać odbiorcę tekstu, który później stanie się Twoim klientem. W tym tekście omawiam najważniejsze wskazówki, które pomogą Ci przygotować dobry tekst sprzedażowy.

Zbuduj personę oraz zrób research!

Podstawową zasadą copywritingu jest określenie grupy docelowej oraz stworzenie persony. Grupa docelowa to odbiorcy Twojego przekazu marketingowego, Twoi potencjalni klienci. Persona to zbiór cech danej osoby takich jak miejsce zamieszkania, wykształcenie, wiek, płeć, zainteresowanie czy wygląd zewnętrzny. Dzięki określeniu odbiorców Twojego tekstu kierujesz przekaz do konkretnej grupy osób. Wiesz o czym masz pisać i w jaki sposób.

Dodatkowo zrób porządny research na temat produktu. Zgromadź jak najwięcej informacji i wybierz te, które są najistotniejsze z punktu widzenia  Twojego klienta. Pamiętaj, że te dwa pierwsze kroki są najważniejszymi etapami tworzenia tekstu sprzedażowego. Bez tego nie przekonasz klienta do zakupu Twojego produktu.

Klientocentryczość oraz język korzyści – Twoje klucze do sukcesu

Jak myślisz, czemu służy dogłębne poznanie grupy docelowej? Chodzi tutaj głównie o to, żeby odpowiadać na potrzeby klienta oraz rozwiązywać jego problemy. Spójrz na swój produkt lub usługę oczami klienta, wczuj się w jego sytuację. To on ma być głównym bohaterem Twojego tekstu.

Przedstaw mu korzyści z zakupu nowego samochodu, posiadania nowej pralki, noszenia markowych butów czy pobytu w SPA. Pamiętaj, że korzyść to nie to samo, co cecha czy zaleta. Korzyść jest odpowiedzią na pytanie: „Co mi to da, że mój plecak turystyczny jest nieprzemakalny? Jak mi to pomoże w wycieczce w górach?”.

Skąd wziąć korzyść?

Często dotarcie do rzeczywistej korzyści danego produktu lub usługi nie jest wcale rzeczą prostą. Dlatego stworzono metody, które pomogą Ci do ją odkryć oraz równocześnie sprawić, że Twój tekst będzie bardziej przekonywujący. Pierwsza z nich to laddering, który polega na zadawaniu takich pytań jak np. „dlaczego” do momentu, kiedy odkryjemy prawdziwą zaletę, a następnie korzyść danego produktu lub usługi. Jeżeli chodzi o copywriting oraz szukanie korzyści, warto zadać sobie serię pytań: „Co to jest?”, „Co to daje klientowi?”.

Jesteś ciekawy drugiej metody? Zacznij od określenia konkretnej cechy danego produktu, np. to, że kubek jest termiczny. Następnie poszukaj zalety. W tym wypadku zaletą będzie to, że kubek utrzymuje temperaturę napoju. Korzyścią wynikającą z posiadania kubka termicznego jest możliwość delektowania się ciepłą kawą w drodze do pracy. Pamiętaj, że korzyść wynika z zalety, a zaleta z cechy.

Chwytliwy nagłówek oraz przejrzystość tekstu – nie możesz o tym zapomnieć.

Pamiętaj, że nagłówek jest najważniejszą częścią Twojego tekstu. Skorzystaj z gotowych formuł copywriterskich lub sam stwórz taki nagłówek, który odda treść całego tekstu. Dobrze klikalne są takie tytuły jak: „Doskonała pamięć w 10 dni”, „Jak schudnąć raz na zawsze”, „5 niezawodnych sposobów na naukę języka obcego”

Pamiętaj, że w obecnych czasach coraz częściej skanujemy teksty przed przeczytaniem go w całości. Dlatego dziel tekst na mniejsze części, używaj śródtytułów i wypunktowań. Dzięki temu stworzysz przejrzysty tekst, który łatwo się czyta.

Dlaczego lepiej unikać strony biernej?

Nie używaj strony biernej, ponieważ tekst traci na dynamiczności. Znacznie lepiej, gdy napiszesz: „Gdy założysz nasz płaszcz przeciwdeszczowy, nie zmokniesz” niż „Nasz płaszcz przeciwdeszczowy nie pozwoli Ci zmoknąć”. Zatem, gdy opisujesz produkt językiem korzyści, pamiętaj o stronie czynnej.

Wciągnij czytelnika w lekturę swojego tekstu i poruszaj jego wyobraźnię.

Staraj się pisać konwersacyjnie. Możesz to zrobić tak: „Jesteś ciekaw, jakie kawy przyrządzisz za pomocą naszego ekspresu? W takim razie siądź wygodnie i zaraz Ci wszystko opowiem”. Nie używaj frazesów lub słów, które nie mają swojego konkretnego znaczenia takich jak jakość, profesjonalizm czy indywidualne podejście. Pokaż na konkretnych przykładach, co one oznaczają.

Poruszaj zmysły oraz wyobraźnię odbiorców dzięki takim sformułowaniom jak: „Wyobraź sobie”, „A gdyby tak”. Spraw, żeby klient choć przez chwilę poczuł się, jakby już skorzystał z Twojej oferty. Wówczas, gdy przedstawisz korzyści wynikające z używania Twojego produktu lub usługi, będą miały one inną siłę oddziaływania na odbiorcę.

Teraz, gdy znasz podstawowe zasady tworzenia skutecznego tekstu sprzedażowego, możesz wziąć się do pracy. Pamiętaj, że ludzie uwielbiają kupować, ale nienawidzą jak się im sprzedaje. Dlatego wywołaj chęć posiadania produktu i pokaż takie korzyści, które są ważne dla Twojego klienta. Nie możesz też zapomnieć o szacie graficznej tekstu. To czy łatwo się go czyta ma również bardzo duże znaczenie. Pamiętaj, że ćwiczenie czyni mistrza. Im więcej tekstów napiszesz, tym bardziej podszkolisz swój warsztat. Z czasem pisanie tekstów sprzedażowych przyjdzie Ci z łatwością.

red. Monika Iwaniuk
fot. Anna Bądyra

Dodaj komentarz