fbpx

Jak zbudować silną markę osobistą? Oto, nasze wskazówki.

IMG_6494

Chciałbyś, aby Twoje otoczenie postrzegało Cię jako profesjonalistę i eksperta w danej dziedzinie? Zastanawiasz się, jak sprawić, abyś to Ty był zapraszany na konferencje i miał szansę podzielić się swoją wiedzą z szerszym gronem? A może zależy Ci na rozpoznawalności Twojej marki osobistej? Jeżeli szukasz odpowiedzi na te pytania, zapraszam Cię do zapoznania z artykułem, w którym przedstawię, czym powinieneś się kierować, by zbudować silną markę osobistą.

Marka osobista, czyli co dokładnie kryje się za tym pojęciem.

Marka osobista, tzw. personal branding, zespół cech i wartości związanych z konkretną osobą. Jest to również przemyślany i dobrze opracowany proces zarządzania tym, jak postrzegają Cię inni. Budowanie marki osobistej to również świadome działanie, mające na celu stworzenie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Przykłady marek osobistych, z których warto czerpać inspirację to Paweł Tkaczyk, Ola Budzyńska, Barbara Stawarz-Garcia, Joanna Ceplin, czy Martyna Wojciechowska.

Bądź ekspertem w swojej dziedzinie

Pamiętaj, że marka osobista to suma naszych kompetencji i wartości. Zbuduj silne fundamenty, na których będzie opierać się Twoja marka osobista. Jednym z nich jest posiadanie eksperckiej wiedzy i umiejętności. Pokaż swoim odbiorcom, że znasz się na tym, co robisz. Dodatkowo pamiętaj, aby skupić się na przekazywaniu konkretnych, jasnych i zrozumiałych komunikatów, dotyczących  jednego zagadnienia. Im bardziej wyspecjalizujesz się w danej branży, tym lepiej.

Staraj się utrzymać pozycję lidera i eksperta w swojej branży. Przypominaj o sobie, swoich umiejętnościach oraz mocnych stronach. Nie daj o sobie zapomnieć. Komunikuj jasno i wyraźnie w czym jesteś dobry i jak możesz pomóc swoim odbiorcom.

Buduj zaufanie do swojej marki

Budując wizerunek eksperta oraz tworząc silną markę osobistą, skup się pozyskaniu zaufania odbiorców i dotrzymuj obietnicy danej Twoim klientom. Pokaż im, że posiadasz wysokie kompetencje i specjalistyczną wiedzę. W tym celu możesz wykorzystać webinaria, blogi, videoblogi, podcasty, e-booki czy audiobooki. Wszystko to sprawi, że dużo łatwiej będzie Ci zbudować wizerunek eksperta, a stąd już tylko o krok od marki godnej zaufania. Seth Godin powiedział kiedyś: Ludzie kupują od Ciebie tylko z dwóch powodów. Po pierwsze, bo przyciągnąłeś ich uwagę. Po drugie, bo zdobyłeś ich zaufanie.

Autentyczność marki osobistej

Kreując markę osobistą musisz nie tylko posiadać specjalistyczną wiedzę, ale również dobrze, abyś był autentyczny. Ludzie nie lubią sztucznych, nienaturalnych zachowań. Ważne, abyś nikogo nie udawał. Dodatkowo postaraj się wyróżnić wśród konkurencji. Postaw na unikalność. Skup się na swoich mocnych stronach i pokaż swoją charyzmę.

Spójność i konsekwencja to klucz do sukcesu

Pamiętaj, że nie tylko Twoja identyfikacja wizualna powinna być spójna, ale również wyznawane przez Ciebie wartości oraz prezentowane zachowanie. Podjęte przez Ciebie deklaracje czy przekaz, jaki kierujesz do swoich odbiorców, muszą być ze sobą tożsame. Dodatkowo pamiętaj o konsekwencji w swoich wypowiedziach, zachowaniach, postawach czy poglądach. To czy opowiesz się za daną frakcją polityczną lub poprzesz jakieś wydarzenie społeczne, nie może zmieniać się z dnia na dzień. Konsekwencja ma niemały wpływ na Twój wizerunek. Buduje wiarygodność i wzbudza zaufanie Twoich odbiorców.

Jak twierdzi Jeff Bezos, założyciel firmy Amazon: Marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, kiedy nie ma cię w pokoju. Każdy z nas chciałby być postrzegany jako godny zaufania ekspert. Wytrwałość i determinacja to jedne z niezbędnych cech potrzebnych do zbudowania marki osobistej. Ważne są również Twoje umiejętności, wiedza oraz to, czy umiesz dzielić się tym z innymi. Gdy chcesz zbudować silną markę osobistą, zacznij od analizy konkurencji. Sprawdź na czym możesz zbudować swoją przewagę, jakie są Twoje mocne strony na tle innych osób z Twojej branży.

red. Monika Iwaniuk
fot. Anna Bądyra

Dodaj komentarz